Spin Casino

Sverige är nu en bjässe i spelindustrin

Edit Wallin | 19 Oct 2017

SpelindustrinEnligt forskare har en tiondel av världens befolkning spelat ett tv- eller datorspel som har utvecklats i Sverige. Det är en svindlande siffra, som uppgår till fler än 700 miljoner människor.

Även om det är ett imponerande tal bör det inte komma som en överraskning. Samtidigt som många spelare tveklöst förknippar spelindustrin med den östasiatiska dominansen eller den amerikanska ångvälten har seriösa spelare definitivt lagt märke till den svenska spelindustrins uppgång. Om något tvivel kvarstår bör det försvinna genom att helt enkelt nämna spelen Minecraft och Candy Crush.

Därutöver har flera framgångsrika utvecklare av kasinospel säte i Sverige. NetEnt och Yggdrasil är bara två som har kammat hem utmärkelser och bidragit till att forma den digitala spelindustrin. Dessa utvecklare har nyligen lanserat omåttligt populära webbaserade kasinospel som Nirvana, Vikings Go Wild och Gonzo’s Quest. Det senare ska nu bli ett VR-slotspel, som utvecklas av NetEnt.

Utan tvekan är det Sverige som leder utvecklingen i spelvärlden, och att landet kommer fortsätta att utveckla underhållning i toppklass.

Microsofts köp av Minecraft befäster uppsvinget

År 2014 köpte det amerikanska storföretaget Microsoft upp den svenska spelutvecklaren Mojang för 2,5 miljarder dollar. Mojang har skapat det otroligt populära strategispelet Minecraft, som redan 2014 gjorde en vinst på 100 miljoner dollar årligen, i och med att ha sålt fler än 112 miljoner enheter.

Minecrafts enorma globala succé var anledningen bakom köpet, men när det genomfördes förbluffades många över priset som Microsoft betalade. Reaktionen från svenska spelutvecklare var dock snarare att Microsoft gjorde en bra affär.

Tillväxten för spelutvecklare i Sverige har de senaste fem år varit explosionsartat fenomenal, och ett resultat av den talang och kreativitet som möts i ett utrymme helt hängivet spel. Skattefinansierad utbildning har dock också varit en bidragande faktor. Det kan vara en förbannelse för vissa politiska övertygelser, men resultatet är odiskutabelt, i synnerhet när det genererar stora summor pengar.

Candy Crush är ett bevis på startupföretagens potential

Enbart år 2015 registrerades 40 nya spelföretag i Sverige. Alla kommer inte att bli giganter i branschen, men investerare som söker bergsäker avkastning gör klokt i att överväga de mindre svenska spelföretagen och försöka utröna vilka som kommer att lyckas, och därmed få chansen att vara med från första början.

King Digital Entertainment är ett litet företag som grundades 2003 och specialiserar sig på webbläsarspel. Candy Crush var deras första genombrott, men spelet som gjorde dem till en av de stora spelarna var Candy Crush Saga. Det är utformat för smartphonemarknaden, fångade uppmärksamheten från spelare över hela världen och blev ett av de populäraste mobilspelen som går att spela var och när som helst.

Lanseringen på sociala medier bidrog också till att Candy Crush blev enormt på Facebook, och gjorde freemium-modellen populär för mobilspel. Spelare kan när som helst ladda ned och spela sådana spel, men det går också att köpa tillval.

I november 2015 köpte Activision Blizzard upp King Digital Entertainment för 5,9 miljarder dollar. Det priset visade sig också vara fördelaktigt med tanke på den oerhörda framgången för Candy Crush. När ett bra spel kan innebära stor succé för ett litet företag är det inte förvånande att Sverige numera har näst flest spelutvecklare per capita i världen efter Finland.

Stockholm i hjärtat av industrin

Majoriteten av Sveriges spelutvecklingsföretag hittar man i stadsdelen Södermalm, inte långt från Gamla Stan, som är en av 14 öar och kuststräckor som utgör den skärgård där Sveriges huvudstad har vuxit fram i århundranden.

Södermalm var en gång i tiden ett träskartat landskap med åkermark. Efter att träskmarken hade dränerats blev det centrum för arbetsklassens bostäder, för att till slut komma att bli Stockholms kulturella mittpunkt. Dessutom är det hjärtat för svensk spelutveckling. Där huserar flera betydande utvecklare som Mojang, Paradox, Rovio (utvecklarna bakom Angry Birds) och Dice bara några kvarter ifrån varandra, tillsammans med ett otal startupföretag och mindre spelutvecklingsföretag.

Hur Sverige stimulerar industrin

Några av anledningarna till den blomstrande svenska spelindustrin involverar politiska och samhälleliga beslut som fattades för flera år sedan. Undervisning i engelska för alla svenska barn har varit obligatoriskt i skolor sedan 60-talet. Därför har landets yngre generationer talat det globala språket på internet redan innan det blev fart på datorindustrin.

Tålmodiga svenska föräldrar har också varit en faktor, eftersom det tillåtit barnen att själva utforska datorernas värld i sin egen takt. Genom att få prova sig fram blir självlärda programmerare oftast mer intuitiva och innovativa, och den svenska inställningen till barnuppfostran verkar ha gett resultat i form av tusentals ivriga kodare som ständigt kläcker nya idéer.

Välfärdssystemet i Sverige gör det också möjligt för spelutvecklare att syssla med det de brinner för, istället för att bara tänka på pengar. Det innebär en frihet att utforska och misslyckas, och att kunna vända på varje sten i jakten på ett nytt spelkoncept eller en utveckling av befintliga spel, eftersom det inte är ett måste att ta fram en produkt för marknaden av varje idé som föds.

Glöm inte Jantelagen

För många amerikaner, och andra som vuxit upp med en tävlingsinriktad kultur, är det svårt att förstå sig på det svenska konceptet som kallas för Jantelagen. Det går ut på att sann framgång bara kan uppnås som en grupp, och att det inte finns något rum för att lyckas som individ.

Det är ett koncept som grundar sig i gruppens bästa, och i att ingen medborgare ska lämnas utanför. Tanken genomsyrar inte bara svensk politik och det sociala samspelet, utan är också ovärderlig för spelutvecklingens kultur där det är viktigt att dela med sig av idéer och fungera som ett lag.

I en del av strategin att skapa en ny framgångsrik bransch, som uppenbarligen fungerar, är nu den svenska spelindustrin värd mer än 1,5 miljarder dollar om året.