Spin Casino

BOS anmäler Svenska Spel till tillsynsmyndigheten

Edit Wallin | 10 May 2019

Svenska Spel anmält till tillsynsmyndighetenBranschföreningen för Onlinespel, eller BOS, har anmält Svenska Spel till Granskningsnämnden för radio och tv. Branschföreningen för Onlinespel, BOS, tog strid mot den aggressiva reklam som det statligt ägda bolaget sände i samband med förfinansierade tv-program.

I ett uttalande måndagen den 6 maj 2019, sade BOS att de underrättat Granskningsnämnden för radio och tv om att annonserna saknade tydliga budskap om ansvarsfullt spelande. Branschorganisationen hävdade även att den aggressiva annonseringen av Keno, Lotto och Triss, på kommersiella tv-kanaler, gav intrycket att dessa var en ”naturlig del” av familje- och morgonprogrammen.

BOS värnar sina medlemmars intressen

BOS representerar fler än 20 internationella leverantörer av onlineinnehåll. Dessa har tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige enligt den nya lagstiftningen som trädde ikraft den 1 januari 2019 och därmed avvecklade det monopol som Svenska Spel tidigare haft på spelmarknaden.

Den nya lagstiftningen klargör också att budskapet om ansvarsfullt spelande tydligt måste framgå vid all marknadsföring. Detta är skälet till att BOS nu kunnat anmäla marknadsföringen av Lotto, Keno och Triss. BOS har också tidigare under året kritiserat Svenska Spels marknadsföringsmetoder. Den gången, uppmanade man svenska konkurrensverket att vidta åtgärder och stoppa företagets marknadskampanj för sin nylanserade online casino och sina betting-erbjudanden.

I uttalandet i måndags sade också BOS:s generalsekreterare, Gustaf Hoffstedt, att alla godkända operatörer måste inse att monopolet på den svenska marknaden nu är över, och att det finns nya lagar och regler att förhålla sig till. Branschorganisationen verkar fast besluten att vidta alla möjliga rättsliga åtgärder för att skydda sina medlemmars marknadsandelar gentemot Svenska Spel, och andra operatörer som missköter sig.

Spelreklam kan komma att totalförbjudas

I april 2019 påbörjade Sveriges civilminister, Ardalan Shekarabi, en granskning av landets lagstiftning för spelreklam. Detta efter att han uttryckt sin oro över att licensierade operatörer inte gör tillräckligt för att säkerställa att deras erbjudanden marknadsförs på ett på ett socialt ansvarsfullt sätt.

Den nya spellagstiftningen tillåter att företag som är licensierade av tillsynsmyndigheten Spelinspektionen, får marknadsföra sina produkter i allehanda mediekanaler. Dock har flera varumärken fått kritik för att ha marknadsföringen varit alltför aggressiv.

Shekarabi vädjade i februari 2019 till de aktörer som licensierats av Spelinspektionen att ta ett större socialt ansvar. Han kommer nu att leda en lagstiftningsutredning för att, om inte fullständigt, så åtminstone delvis, förbjuda all reklam för spelrelaterade produkter och tjänster. Svenska myndigheter och operatörer verkar fortfarande famla i mörker kring hur Sveriges nya regelverk egentligen ska tillämpas.