Spin Casino

Spelbolag satsar mer på reklam

Edit Wallin | 22 Feb 2018

Reklam för hasardspel på uppgångEnligt slutsatserna i en ny rapport satsar spelaktörer i Sverige betydligt mer på reklam, inför att landet nu ska reglera och öppna sin inhemska spelmarknad. Analysföretaget Kantar Sifo avslöjade detta i sin senaste rapport, som fokuserade på annonseringen i Sverige.

Tre stora hasardspelsbolag, däribland statsägda Svenska Spel, toppade listan över företag som har spenderat mest pengar på olika former av reklam de senaste 12 månaderna, enligt Kantar Sifos rapport. 2017 var det livsmedelsjätten ICA som spenderade mest på reklam i Sverige, följt av Procter & Gamble och Kooperativa Förbundet.

Kindred och LeoVegas toppar listan

Svenska Spel, som för närvarande har monopol på den svenska spelmarknaden, kom på sjunde plats på listan som sammanställts av Kantar Sifo. Företaget spenderade omkring 472,27 miljoner SEK på olika former av reklam för hasardspel 2017, vilket var en ökning med drygt 19,6 % från 2016.

Kindred Group, en annan stor hasardspelsaktör, spenderade 443,09 miljoner SEK på marknadsföring i Sverige förra året, vilket var en ökning med 12,26 % från föregående år. Ändå var det mobilaktören LeoVegas som hade den största ökningen av reklamutgifter 2017, med 83,2 % mer än 2016 på 314,02 miljoner SEK.

Tero Marjamäki, som är talesman för Sveriges annonsörer, uppger att spelbolagen kopplar greppet om den svenska marknaden med mer reklam inför den planerade regleringen och omorganiseringen av branschen. Han lyfte också fram att TV och utomhusreklam var de mest populära kanalerna bland de här aktörerna, tillsammans med internetbaserad marknadsföring.

Svenska lotterilagen under granskning

Den nya rapporten om hasardspelsbolagens reklamsatsningar kom precis det att Lotteriinspektionen, som ska se till att lotterilagen följs, krävde att Metro skulle sluta låta utländska aktörer annonsera i tidningen.

Myndigheten tycks ha skärpt sin attityd inför Sveriges kommande reglering av hasardspel, där utländska aktörer kommer att kunna ansöka om lokala licenser och verka i en reglerad spelmiljö.

Regeringen skickade in den nya lotterilagen till EU-kommissionen förra året, och lagen ska nu granskas i tre månader. De nya lagarna väntas träda i kraft 1 januari 2019, och kommer då att öka värdet på Sveriges spelmarknad rejält, ett värde som för närvarande uppgår till omkring 16,6 miljarder SEK, enligt Lotteriinspektionen.

Länk till källa:
http://www.casinonewsdaily.com/2018/02/12/gambling-companies-among-biggest-advertisers-sweden-recent-report-finds/