LeoVegas

Är nästa generation spelkonsoler den sista?

Edit Wallin | 31 Jul 2018

Sedan Ataris första spelkonsoler som släpptes under sjuttiotalets slut har det släppts en mängd olika konsoler på marknaden.  Efter SEGA och Nintendos krig under 90-talet så har marknaden allt som oftast delats av två eller flera konkurrerande system.

Även om de lagringsmedier som använts har skiftat, från kassetter till CD- och DVD-skivor till digital nedladdning, så har en sak varit konstant i spelkonsolernas 40-åriga historia. När man köpte en konsol band man sig till en plattform, med allt vad det innebar i form av begränsningar i hårdvara och plattformsexklusiva spel.

Men nu börjar somliga se slutet på den eran.

Den nionde generationen

Playstation 4 med handkontrollDen nuvarande generationen storsäljarkonsoler, Playstation 4 och Xbox One, börjar bli till åren. Sony och Microsoft släppte båda sina konsoler 2013 och trots en del uppgraderingar så börjar teknologin under skalet nu att visa sin ålder.

Därför förutspås det att den nionde generation konsoler kommer att dyka upp inom några år. Detta trots att varken Sony eller Microsoft har släppt någon officiell information om nästa generation ännu.     

 

Konsolernas död?

Men konsolen, så som vi känner till den, lever på lånad tid menar många. Speltillverkaren Ubisofts vd Yves Guillemot är en av de stora i spelbranschen som förutspår en sådan utveckling.

Även i den information som Microsoft har släppt om sina planer för Xbox i framtiden kan man ana ett skifte bort från den traditionella idén om att släppa en konsol med en livscykel om 5–8 år, marknadsföra den, knyta exklusiva deals med speltillverkare till plattformen och sedan till slut utveckla en uppföljare.

Istället talar man om nästa generation i plural som en hel familj med olika besläktade enheter. Riktig information om vad detta innebär är fortfarande knapphändig men spekulationerna haglar.

Vad spelar vi på i framtiden?

Men spelkonsolernas död är långt ifrån så dramatisk som det först låter. Istället handlar det om en övergång från att vara beroende av en specifik enhet för att kunna spela spel till att ha möjligheten att spela sina favoritspel på en rad olika enheter.

Detta ska ske med hjälp av streamingteknologi. Det innebär att man endast med en billig enhet kan spela spel som skulle kräva en dyr enhet med stor datakraft. All processorkraft kan istället finnas på en stor central server som skickar och mottar informationen medan du spelar det senaste, häftigaste spelen.

Denna utveckling är inte direkt någon nyhet då streaming tagit allt mer av marknaden inom musik via vårt svenska Spotify och inom video via till exempel Netflix.

Xbox One med handkontrollMen även om teknologin för streaming av spel redan finns så är tiden ännu inte riktigt mogen för att helt kunna ersätta den spelupplevelse som hårdvarubaserade konsoler erbjuder. Det är lång ifrån alla som har tillgång till den bandbredd som krävs för att kunna spela mer krävande spel via streaming. Det kommer kräva ännu snabbare uppkopplingar i framtiden då många spel nu går över till grafik i 4K upplösning och seriösa spelare kräver en spelupplevelse helt utan fördröjningar. I snabba actionspel kan upplevelsen bli helt förstörd av endast några hundradelarssekunds fördröjning.

För den växande skaran som ägnar sig åt professionellt spelande är detta oacceptabelt och du vill säkert inte att ditt bet på e-sport på det bästa online casinot ska gå förlorat bara för att spelaren tappade sin uppkoppling i en tiondels sekund.

Ett exempel på en streamingtjänst för spel som testas redan idag är grafikortstillverkaren NVIDIA:s tjänst Geforce Now som för tillfället befinner sig i ett gratis betatestläge. Deras tjänst låter användare streama spel från andra plattformar som Steam men tack vare att spelets grafik renderas i NVIDIA:s servers kan man spela spel på datorer som normalt inte skulle klara av att köra spelen. Exempel på detta är att man kan spela nyare spel på en äldre laptop eller PC spel på en Mac-dator.

Nackdelen är att man fortfarande måste köpa spelen från andra plattformar och att man, när Geforce Now väl släpps fritt, måste betala per timme. Således är detta inte ett särskilt attraktivt alternativ för krävande spelare som spelar mycket.

Innan en tjänst uppstår där man för en månadsprenumeration kan spela en stor mängd spel och den bandbredd som krävs för att spela blir tillgänglig för spelare världen över är det svårt att tro att streaming helt kommer ersätta hårdvara i form av konsoler. Möjligen kan i en övergångsperiod system som använder båda lösningarna komma vilket kan vara vad Microsoft syftar på.

Länk till källa: