Spin Casino

Trippelbröstade modeller och Pikachukläder under Milan Fashion Week

Edit Wallin | 15 Oct 2018

Modell klädd som pikachuI september gick Milan Fashion Week av stapeln. Precis som varje år sågs många minst sagt kreativa och färgstarka kreationer på catwalken.  Mycket uppmärksammat var den unga italienska designhuset GCDS som överraskade med en kollektion baserad på Pokémon och chockerade smått med att utrusta flera av sina modeller med ett extra bröst!

Pikachu på catwalken

GCDS Pokémon-kläder varierade från knallgula knähöga stövlar med Pikachu-ansikte, en body, flera stickade sweaters med olika pokémon motiv och slutligen en Jigglypuffhandväska.

Dessa japanska figurer är främst populära bland yngre barn och kan verka som ett överraskande val för en italiensk streetwear-designer som GCDS. Själva förklarade man det dock med att man är ett ungt märke och de flesta av deras anställda var barn under sent 90-tal vilket var tiden då Pokémon erövrade världen.

Pokémon har också trots sin barnsliga natur ett starkt följe bland unga vuxna som ser de gulliga japanska monstren som en nostalgifylld del av sin barndom. Det är just att blinkningar till barndomen är väldigt populärt i den generation som GCDS hör till, som har lett till denna lekfulla kollektion.

Trippelbröstade modeller

En del av modeshowen från GCDS som verkligen fick de flesta att höja på ögonbrynen var att man via proteser utrustade flera av sina kvinnliga modeller med tre bröst. Denna minst sagt udda look förstärktes med små toppar och kjolar i minimalistiska mönster.

Många drog genast paralleller till den gamla Schwarzenegger sci-fi rullen Total Recall där en karaktär med tre bröst har en framskjuten roll. GCDS själva har också sagt att denna look var tänkt att påminna om en dystopisk framtid och få besökarna på Milan Fashion Week att tänka på hur vi tar hand om vår planet. Det står klart att just denna kollektion inte är menad att vara något som man bär på gatan eller ens när man klär upp sig för att gå på casino.

Vill man vara mer krass kan man också se detta som ett sätt för GCDS att sticka ut och få blickarna på sig och att döma av den mängd artiklar som publicerats online om deras show i Milan så har man verkligen lyckats med detta.

Tillsammans visade dessa extrema delar på ett modeföretag som inte är rädda för att sticka ut och som har fingret på pulsen när det gäller ungas världsbild och stilsinne.

Vilka är GCDS?

Bakom förkortningen GCDS finner man det provokativa Skyltdockor i affärsfönsternamnet ”God Can´t destroy Streetwear”.  Designhuset som designar och tillverkar alla sina kläder i Italien grundades 2015 av bröderna Giuliano och Giordano Calza. Alla av företagets tolv anställda är under 30 förutom Vd:n Giordano som är strax norr om 30-strecket.

Tillsammans har man skapat ett ungt modeimperium och GCDS kläder går nu att handla i över 350 butiker världen över inklusive deras egna flaggskeppsbutik i hemmastaden Milan. Just nu ligger fokus på att ta sig in på den växande kinesiska modemarknaden.

Även om flera av de kreationer man valde att visa på modeveckan i Milan är av det extremare slaget så är dock de mesta av det mode GCDS säljer menat att kunna bäras på gatan. Målet är att kombinera starka färger och motiv som tilltalar unga modemedvetna med de italienska kvalitet som kunder till de äldre och mer traditionella modehusen har vant sig vid. De tillverkar allt från olika tröjor och byxor till accessoarer som smycken och väskor.

Så även om de inte är särskilt välkända i Sverige så är det inte omöjligt att även unga modemedvetna här kommer upptäcka GCDS lekfulla gatumode. Även om ett extra bröst eller en pokémontröja inte är din stil finns det mycket att upptäcka i deras sortiment.

Reference: