Spin Casino

Den växande podcastvärlden

Edit Wallin | 05 Sep 2018

Podcastens utvecklingPodcaster har inte förrän nyligen blivit allmänt populärt. Vad är då en podcast? I all sin enkelhet en digital ljudinspelning, som vanligtvis kretsar kring att en person, eller flera personer, yttrar sina tankar. De flesta skulle kalla det för en modern och digital form av radio, vilket också är en rätt bra beskrivning.

Den största skillnaden är att podcaster finns att tillgå på begäran, och är flexibla i sin natur. De kan spelas in, sparas och laddas ner eller streamas när det passar lyssnaren själv. Det ger podcaster en enorm fördel gentemot vanlig radio. Vad är i så fall anledningen till att de först på sistone har blivit så populära?

Tidiga podcaster

Om man tittar närmare på saken upptäcker man att konceptet med podcaster har existerat sedan tidigt 00-tal. Med tanke på att allt som krävdes för att spela in en podcast var en mikrofon och en person med talförmåga är det bara rimligt att det fanns mycket att välja mellan. Som med alla nya tekniker togs tidiga podcaster oftast fram av amatörer, vars innehåll inte höll en speciellt hög kvalitetsnivå.

Det är inte förrän 2013 som man egentligen kan säga att podcasterna kom till. Tack vare den högre professionalismen, och att olika slags kändisar började medverka i dem, tog branschen verkligen fart. Nu år 2018 är podcaster populärare än någonsin förut. Antalet lyssnare fördubblades mellan 2013 och 2017, enligt en artikel som publicerades i The Guardian. Det beror till stor del på en allt bättre kvalitet, proffsigt podcastande och centrala personer så som den välkända Joe Rogan.

Joe Rogan är MMA-utövare, komiker, programledare för Fear Factor och numera podcastare på heltid. I genomsnitt lyssnar miljontals människor på hans podcaster dagligen, och det antalet förmodas öka ännu mer.

Personliga annonser

Det digitala ljudformatets potential är mycket större än själva produkten. Det finns ett behov av att tjäna pengar på podcaster, och svaret på den frågan är personligt anpassade annonser genom digitala röster. Den annonseringsformen är redan på reklambyråernas läppar världen över, och betraktas som en enorm utveckling för reklam i allmänhet.

Syntetiskt digitala röster är otroligt flexibla, och kommer snart att kunna vända sig direkt till användare vid utvalda tillfällen i en podcast. Och ja, annonserna kommer att göra reklam för produkter som användaren redan har visat intresse för. Det är till viss del obehagligt, och till viss del fascinerande. Precis som casinon har utvecklats från sin fysiska form till mobilen verkar det som att radio har utvecklats till podcaster, som även de kan komma att utvecklas vidare från sin nuvarande form.

Podcaster ökar i popularitetFramtida utveckling

Det är uppenbart att podcaster är här för att stanna, men hur kommer de att utvecklas? Just nu har podcaster den fördelen att de är väldigt praktiska, samtidigt som de är fullkomligt skräddarsydda för smartphone-revolutionen. I princip vem som helst med en smartphone kan enkelt börja lyssna på en podcast inom några sekunder. Hur drar man fördel av den otroliga bekvämligheten?

Appar så som den ambitiösa Detour ger en glimt av podcasternas framtid. Den appen bygger på idén om platsbestämt digitalt ljud, och skapar ett överraskande resultat. Genom att använda en smartphone med inbyggd GPS ger Detour användaren en guidad tur av en viss plats. Till exempel kan en användare besöka ett museum och lyssna på förinspelat ljud till varje utställningsföremål medan användaren själv går fram till det. På det sättet kan man njuta av en guidad tur i sin egen takt.

Samma teknik kan användas i princip var som helst, både för inomhus- liksom utomhusaktiviteter. Man skulle även kunna spela in ljud till en guidad tur av större mått, så som en stad och dess landmärken, eller på mindre skala, till exempel till en trädgård. Potentialen är hur stor som helst.

Sources: