Spin Casino

PlayOJO omprövar sin svenska annonsering

Edit Wallin | 12 Jun 2019

play ojoOnlinespeloperatören PlayOJO har just meddelat sina planer att dra ner på sin annonsstrategi på den svenska marknaden. Enligt företaget är ändringen ett steg mot att begränsa casinots exponering till lokala minderåriga.

Spelplattformen som drivs av SkillOnNet har avslöjat sitt beslut att stoppa sändningen av tv-annonser i Sverige under "familjetimmarna" mellan 16:00 och 21:00 varje dag. Det är under dessa timmar som minderåriga tittar mest på tv, så bolaget har valt tidsramen i ett försök att begränsa exponeringen till dessa personer samtidigt som man fortfarande har möjlighet att annonsera sina tjänster på tv framgångsrikt.

Minderåriga spelare i fara

Beslutet att sluta annonsera under familjetimmarna har fattats i samband med att debatten kring spelannonser i Sverige fortsätter att rasa. Tidigare i år meddelade dessutom den nationella tillsynsmyndigheten Spelinspektionen att man kommer att införa åtgärder för att begränsa reklam och marknadsföring för att sänka nivån av potentiellt missbruk i landet.

PlayOJO lanserade sitt onlinecasino på den nyreglerade svenska marknaden i början av 2019 med hjälp av SkillOnNets befintliga lokala licens. Sedan dess har varumärket blivit en av landets mest framgångsrika tv-annonsörer.

SkillOnNets VD talar om ansvar

I ett uttalande om operatörernas ansvar att bättre skydda minderåriga spelare nämnde SkillOnNets VD Costas Alexandrou att hans företag och dess varumärken, som en ansvarsfull licensierad svensk plattformsleverantör, syftar till att moderera sin marknadsföring och göra allt för att begränsa potentiell exponering till minderåriga. Enligt VD arbetar PlayOJO-teamet tillsammans med lokala tv-bolag för att stoppa och begränsa riskabla annonser.

I ett vidare uttalande nämnde Alexandrou att PlayOJO är en pionjär inom rättvist onlinecasinospel, och det första varumärket i världen som inte har några omsättningskrav alls. Detta säger han stärker företagets position. Om andra casinooperatörer i Sverige verkligen bryr sig om ansvarsfullt spelande, tillade han, kommer de också att se över sina annonsstrategier och scheman och göra allt de kan för att begränsa exponeringen till dem under 18 år.

Enligt planer som avslöjades i mars meddelade Spelinspektionen sitt samarbete med svenska Konsumentverket, och påpekade att man syftar till att ge retroaktiva påföljder till licenstagare som brutit mot lokala regler när förordningarna väl hade upprättats. Tillsynsmyndigheten varnade också operatörerna att de kan få officiella varningar, ekonomiska böter eller i extrema fall totalt återkallande av sina licenser om de visar sig bryta mot bestämmelserna.