Spin Casino

Aspire Global tar till sig Spelinspektionens varning

Edit Wallin | 29 Jan 2019

Aspire Global tillbaka på rätt spårEfter stora bråk på den nyligen omreglerade svenska marknaden tidigare den här månaden, i huvudsak angående den obligatoriska självexkluderingsplanen som har instiftats av Spelinspektionen, den svenska tillsynsmyndigheten, har Aspire Global gjort ett uttalande där de bekräftar att dotterbolaget AG Communications nu helt följer alla tillämpliga lagar och krav.

Tillsynsmyndigheten har slagit ned hårt på ett antal operatörer och anklagat dem för att inte följa viktiga åtgärder som myndigheten av goda skäl har inrättat för att skydda spelare. AG Communications och Genesis Global har valts ut och angivits med namn som två av de operatörer som vägrat hålla sig inom ramarna.

Se upp för konsekvenserna

Spelinspektionen gjorde det också klart att de som inte rättar till sina regelbrott med omedelbar verkan kommer att få dryga böter och till och med bli av med sin operatörslicens.

Självexkluderingsplattformen infördes för att spelare skulle ha möjlighet att registrera sina uppgifter på listan och därigenom skydda sig själva på många sätt. När du väl är i registret är tanken att dessa spelare sedan inte ska kunna öppna nya spelarkonton på något licensierat casino i landet.

Reklammaterial blir också blockerat när det gäller dessa spelare. Tanken är att utplåna all kontakt mellan spelaren och spelmarknaden.

I praktiken uppnås detta genom att operatörer fysiskt länkar sina egna system med självexkluderingsregistret för att deras system ska upptäcka när en självexkluderad spelare försöker ansluta sig till spel eller tjänster.

En teknisk bugg

En talesperson för Aspire Global har sagt att från deras håll har det inte varit en fråga om medvetet regelbrott utan ett tekniskt fel i systemet som har varit orsaken till att de inte kunnat länka till Spelpaus.se, som är det officiella självexkluderingsregistret. Företaget har sagt att så snart tillsynsmyndigheten gjort dem uppmärksamma på att deras system inte fungerade började de genast utreda hur detta kunde åtgärdas.

Talespersonen avslutade med att säga att Aspire Global anser att efterlevnad såväl som spelarskydd generellt är högsta prioritet.

Tidigare bekräftade Genesis Global att de hade rättat till en liknande teknisk bugg i systemet.

Källor:

http://www.igamingbusiness.com/